onsdag, januari 09, 2008

Uthållighetsstyrka i garaget

Jag har fått lära mig att man bör ha två styrkepass i veckan vid denna tiden på året. Jag gillar inte gym och gymövningar direkt och därför har jag bestämt mig för att köra styrka på cykeln istället. Baserat på olika dokument från Fredrik Ericsson och Micke Salomonsson som dom har producerat i loka uppsatser eller avhandlingar så har jag bestämt mig att mina styrkepass nu blir antingen uthållighetsstyrka eller maxstyrka.

Maxstyrkan går ut på att man kör max i ca 10 sekunder med relativt hög kadens och med massor av motsånd till det inte går längre för att sedan trampa runt långsamt ca 4 minuter och så köra man 10 sek intervallen igen. Jag brukar köra 10 intervaler, dvs ca 40 min + uppvärmning. Tanken med passet och övningen är att musklerna ska "luras" att jobba mer effektivt, dvs att fler muskelfibrer ska utnyttjas i rörelsen, jämfört med normal belastning. Sen ska man förhoppningsvis bli lite starkare vid ingångdrag och spurter, och där har jag ju en del att förbättra... Detta passet är inte direkt ansträngande och jag känner mig förhållandevis fräsch efter ett sådant pass och kan därför köra det innan ett annat hårt pass.

Uthållighetstyrkan baseras istället på längre intervaller med ganska låg kadens för att ge mer uthållighet. Pulsen här ska ligga i zon 2-3, dvs någonstans 75-80% av max. Jag har valt att köra intervaller som är 8-10 min långa och avverka 4 st på varje pass. Mellan intervallerna är det 4 min lugnt som gäller.

Idag blev det därför 4 st 10 min intervaller och benen kändes helt OK trots fystestet igår. Jag snittade ca 75% i intervallerna och var uppe i drygt 80% i den första intervallen då jag var piggast.

I morgon är det vila som gäller!

Inga kommentarer: