söndag, januari 13, 2008

Extra långt långpass, eller Var tog dansken vägen?

Efter ett maxstyrkepass på sppinningcykeln i garaget igår (10 X 10 sek med 4 minuter vila mellan varje) var det idag dags för ett nytt långpass ner om Sjöbo och tillbaka till Genarp.

Vi startade ca 8.30 och var idag 6 man: Magnus, Christian, Lars, Ols, Per Wahl och en ny dansk som heter Mikael som brukar åka skidor med Lars och som han hade lurat hit. Vädret var som vanlig i i vinter varmt och småblåsigt men det var ganska torrt ute.

Ola sa tidigt att han tänkte avvika i Sjöbo eftersom han inte var helt pigg medan Mikael och Per hängde på heöa rundan. Efter ca 2,5 timmar mitt ute i skogen lurade tyvärr Magnus danske Mikael att ta en omväg runt ett tungt parti för att spara kraft men det som hände var istället att Mikael körde vilse och när han inte dök upp var det bara köra och leta efter honom. Trots en halvtimmes letande och en extra mils körning hittade vi tyvärr inte honom utan han var utelämnad till sig själv att hitta tillbaka hela vägen.

I uppförsbackarna var det motvind och eftersom jag inte var 100% pigg tog jag det lugnt bakom Lars och Magnus i första backen. I andra backen gick jag upp och tog vinden i böprjan. Ganska snabbt gick Magnus om och försökte rycka (som vanligt...) men då jag sög mig fast i hans hjul gick han snart åt sidan och vills släppa fram mig i vinden. I slutet av 7-minutersbacken ryckte Magnus igen (som vanligt) men jag var tillräckligt stark och kunde svara och gå om igen. Så idag kan jag nog säga att jag var starkast. Kul är att Lars inte hittar väggen efter 3 timmar längre utan orkar hela passet och fick bara släppa alldeles i slutet av den sista backen. Kul!

99 km och 3600 kalorier blev det på knappt 5 timmar. I morgon är det vila!

Inga kommentarer: