fredag, januari 11, 2008

Uppförsbacke!


Det är intressant att se hur effektiv löpningen är avseende att få upp pulsen. När man kämpar som en idiot och trampar alt vad man kan i garaget på cykeln så vill pulsen inte upp. Om jag däremot springer lite halvslött i en uppförsbacke drar pulsen iväg upp mot 90% direkt. Det passar mig perfekt eftersom då kan jag köra ett syreupptagningspass på lunchen på jobbet.

I Lund finns något som heter Sankt Hans backar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sankt_Hans_backar

St Hans backar är en gammal soptipp som numera är rekreationsområde. Med tanke på vika höjdskillnader det är måste det vara mycket skit som har dumpats här genom åren. Det var lite annat miljötänk förr. I området arrangeras en löptävling varje år som går uppför och nerför hela tiden i 10 km och området är ordentligt kuperat för att vara Skåne.
Här tänkte jag hitta en bra runda för intervaller på runt 4 min med ca 1 min vila. Ett löpband är i och för sig bättre än naturen när det gäller att optimera intervallängden, men här har jag en chans att träna på lunchen samtidigt som jag får ljus och frisk luft. Att sen eftermiddagen efter passet är riktigt effektiv är en bra bonus.
Rundan som jag gjorde tar ca 4.30 med ca 2 min mellan intervallerna, så det är inte helt tokigt. Jag hade satsat på 8 intervaller vilket det också blev. Benen kändes OK i 6 intervaller men sen kom smärtan i höftböjaren, dock utan att tränga på så att det inte gick att springa vidare.
Sträckan blev trots allt totalt ca 12 km och så långt har jag inte sprungit i sträck på nästan ett år. Ett bra pass trots allt och bastun efteråt kändes extra bra!

Inga kommentarer: