lördag, januari 19, 2008

Tre dagar i garaget

Efter onsdagens långa tjänsteresa till Finland som innebar uppstigning kl 3.45 och hemkomst kl 21.00 så var jag seg överallt. På onsdagsmorgonen (eller natten egentligen) då jag stod och borstade tänderna lutande mig över handfatet kände jag hu det sög tag i ryggen och muskeln stelnade till. Ryggskott! tänkte jag. Nu är det kört ett antal dagar med träningen och jag såg inte fram emot en massa stillasittande i plan, bil och på kontor under resan. Ryggen kändes också skit hela dagen även om det släppte något på kvällen. Antagligen är det löpningen som sliter och drar i säte och ländrygg och som indirekt orsakade rygsskottet.

Som tur var blev det klart bättre på torsdagen och efter en dag ståendes vid skrivbord och på möten kände jag att jag nog skulle kunna köra ett pass på kvällen i garaget. Passet blev helt OK och jag fick till 4 X 10 min uthållighetsstyrka på spinningcykeln.

Fredagen som initialt var tänkt för backlöpning kördes istället på spinningcykeln, men som vanligt när det gäller garageträning kom inte pulsen upp i de värden som jag ville och dessutom strulade pulsklockan. Vad sägs om 85% i maxpuls på ett syreupptagningspass? Inte bra! 8 X 4 min 15X15 med 1 min vila mellan varje kördes innan det var dags för fredagskväll med vin och god mat som tröst.

Lördagen blev den tredje dagen i sträck i garaget. Idag var det dags för maxstyrka 10 X 10 sek och den kändes som vanligt bra. Är det för att jag är stark eller gillar övningen eller bara tar i för lite..?

Inga kommentarer: