måndag, januari 07, 2008

Rapport från Craft X-Duathlon i Danmark

Så var det dags för säsongens tredje cross duathlontävling och den första i den danska serien. Efter en knagglig start i höstas har jag nu kunnat träna löpning i lite större utsträckning och formen har kommit så sakteliga. Framförallt har jag orkat samtliga sträckorna och inte kroknat helt i slutet. Målsättningen var att vara topp-5 totalt och komma först i H40.


I Ganlöse hade det snöat och det var bara någon plusgrad och småhalt lite överallt. Dagen innan hade det varit ishalka i Skåne med massor av olyckor men tydligen hade det inte varit lika farligt på andra sidan sundet. Jag hade varit tveksam om jag skulle lägga på dubbdäck, i alla fall fram, men efter ett snack med Magnus som också hängde med så struntade jag i det. Nu visade det sig att det var OK fäste och inga större problem att ta sig runt.


Efter en kort uppvärmningsjogg var det dags för start. Jag kom iväg bra och initialt var tempot lågt och jag låg nästan längst fram och hittade ett hyfsat flyt. När farten ökades tappade jag några placeringar och det var framförallt riktigt halt i utförslöpningarna med mina omönstrade lättviktsskor. Jag tror jag växlade som 7-8 något, ca 15 sek bakom Magnus och tappade ytterligare en placering i växlingen.

Första cyklingen startade riktigt bra och jag plockade flera placeringar så fotr det blev möjligt att köra om. Tyvärr ser jag Magnus stå och mecka med cykeln efter bara en kort sträcka då han hade bytt kedja men inte kassett och det rappade hela tiden så fort han tog i. Surt för honom. Efter ca 10 min har jag passerat 6-7 stycken och jag ser bara två spår i snön och jag gissar att det är en föråkare + ledaren. Sen ser jag en cyklist framför mig som jag tar in på och det känns som jag kanske kan komma upp i ledningen om det vill sig väl. Tyvärr så ökar han takten eller är det jag som kör långsammare, för jag kommer inte ifatt utan han drar ifrån mer och mer. I slutet på varvet blir jag dessutom omkörd av en annan kille som bara far om i ett tekniskt parti och jag undrar vad jag håller på med... Har jag gått ut för hårt eller cyklar jag bara kasst? I vilket fall växlar jag som 3:a men blir omsprungen av 2 st under löpningen. Här hänger jag inte med alls utan det går riktigt trögt.

Ut på andra och sista cyklingen tar det en stund innan jag hittar flås och rytm och jag är sliten efter löpningen. Cyklingen är enklare nu när spåret är uppkört och både lättare att hitta och mindre halt. Trots ett tempo som borde varit bättre lyckas jag dock köra om en kille och är nästan ikapp 3:an vid växlingen. Dock har jag inga förhoppningar om att ta honom i löpningen eftersom han var klart snabbare än jag förra varvet utan jag får rikta in mig på en bakomvarande som kommer närmare och närmare. Som tur är klarar jag att hålla hyfsat tempo genom löpningen och kommer i mål som 4:a totalt och som 1:a i H40, 9 minuter före 2:an, men det säger nog mer om konkurrensen än om min insats.

Sammantaget är jag helnöjd och allt fungerade som det skulle. Jämnhet före snabbhet som vanligt...

Inga kommentarer: