söndag, januari 20, 2008

Ny långrunda

Start kl 8.00 i gryningen.

Idag var det dags för Sjöborundan igen. Långpasset var egentligen planerat igår men p g a stormvarningen så valde vi att köra passet idag istället. Det var ett bra gäng bestående av Stefan, Magnus, Christian, Robban och Anders Jellhede (som skulle testa rundan för första gången) somställde upp. Ola var förkyld och och Lars är och åker skidor (det finns ju sämre anledningar att inte cykla...).

Vädret var helt OK med ca 4 grader och en vind som nu hade bedarrat till några få m/s. Tyvärr så ville inte solen titta igenom dimman utan det blev ett ganska grått pass.


Vi passerar Björnstorp efter ca 45 min.

Enligt den nya diciplinen vi försöker hålla så blev tempot makligt och jag kände mig pigg. Dock var pulsen uppe kring 80% vid flera tillfällen då det kändes lätt och jag borde legat på 70-75%. Är det infektion på gång eller..?

Tekniskt parti innan Torna Hällestad efter ca 1 timme.
Kanonfin singletrack längs med Vombsjön efter ca 1,5 timme.
Tre coola killar pausar i Sjöbo efter drygt 2 tim när Magnus vevparti strular...
Suddig bild av Magnus på slutet av ett långt singletrack efter Sjöbo. Lite långsam med kameran här.
Kissepaus innan Snogeholmssjön efter ca 3 tim.

Rundan hade inga incidenter utan det snurrade på bra utan några stopp. Christian hetsade hela tiden om hur det skulle bli i backarna i slutet och verkade dessutom stark. Han börjar komma tillbaka i god form och träningen de senaste veckorna verkar ge bra resultat. Han nämnde 16 timmar denna veckan, och då låg det 2-3 intervall pass med i den volymen, vilket får ses som en riktigt bra vecka. Själv så började jag känna mig lite trött efter 3 timmar (förutom pulsen som var för hög) och var inte så pigg som förra helgen.

Till sist kom vi då fram till de två beryktade backarna och Christian drog upp ett lite högre tempo, dock utan att Stefan, Magnus eller jag släppte (Anders var sliten nu och Robban som inte är en bit från formen vek av i Sövde). I den andra och längsta backen rykte Magnus efter en minut och fick en lucka till Christian som i sin tur fick en lucka till Stefan som jag låg bakom. Det vara bara att bita ihop och försöka komma ifatt Christian, vilket lyckades med mycket möda. Väl ifatt frågade han omjag ville dra, men det fanns det inga krafter till. Han ökade då takten och började sakta närma sig Magnus. Strax före krönet hade jag fått tillbaka krafterna och kunde rycka upp till första toppen. Då trodde jag att Magnus var avhängd men han bet tillbaka och körde om oss bägge strax innan den andra toppen. Jag kunde dock hänga på och komma upp jämsides när vi nådde den högsta punkten. Loket Christian har ett enormt driv men saknar klippet som framförallt Magnus och Stefan har. Racet idag kan nog förklaras oavgjort även om Christian gjorde ett jättejobb när han drog upp mig och Magnus körde det mesta ensam. Det är alltid lika kul att testa formen med ett gäng som är jämnstarkt och kan jag hålla Magnus och Christian stången när vi kommer in i tävlingssäsongen är jag mer än nöjd.

Passet slet ordentligt idag och jag snittade 74%, vilket borde varit minst 4-5% lägre. 4.38 stannade klockan på och 91 km blev rundan totalt. Nu är det bara och hoppas att det inte är en infektion på väg och att återhämtningen till tisdag funkar bra.
Länk till rutten som du kan se på Google kommer här: http://bbs.keyhole.com/ubb/showflat.php?Cat=&Number=1027681&page=0&vc=1#Post1027681

Inga kommentarer: