tisdag, januari 22, 2008

Multipass

Idag var det dags att köra spinning/bodypump för första gången på 6 veckor. Spinningdelen på 45 min är inte speciellt effektiv så jag tänkte skarva på med intervaller på löpbandet innan för att få lite syreupptagningsträning innan och istället använda spinningpasset för dels lite fart i benen och dels trampa ur så att stelheten efter löpningen försvinner lättare. De sista 45 min bodypump ger en skön trötthet och möjlighet att använda andra muskler än benen.

Efter söndagens långpass med hög puls var jag lite orolig för hur kroppen skulle kännas. Efter 10 min uppvärmning ställdes löpbandet in på maximal lutning (15%) och sen ökade jag tempot till ca 5 min/km. Hu så jobbigt det ar och så stor skillnad att springa med lutning jämfört med plant. Pulsen drog iväg en bra bit över 90% och jag fick gå ner till ca 6 min/km-tempo de sista intervallerna av totalt 6 st 4 minuters (med en minut vila mellan). Efter löpningen var det dags för spinning och här kändes det att kroppen inte var riktigt hundra. Orken och gnistan i kroppen fanns där inte och och benen svarade heller inte som de skulle. Därför tog jag det relativt lugnt och använde passet mer som återhämtning. På bodypumpen kändes det att det var länge sedan sist och många muskler var ovana, men hela passet kändes trots det bra och det gick att ta ut sig. Jag tycker denna formen av styrketräning är överlägsen avseende effektivitet och hur kul det är jämfört med vanligt individuellt gymmande.

Denna versionen av multipass med löp+cykling+styrka får bli melodin framöver på tisdagarna och jag siktar på att öka på till 8 st 4 min-intervaller så småningom. Då får jag ett pass på knappt 2,5 timme som ger både syreträning + spinning med fart och till sist träning för överkroppen. Nästa tisdag är redan bokad!

Inga kommentarer: