tisdag, mars 10, 2009

Sveriges MTB-medelpunkt



Tyvärr bor jag alldeles för långt från händelsernas centrum, i alla fall om jag ska titta på tävlingarna 2009:
- Borlänge Tour
- Mörksuggan i Rättvik
- MTB-SM i Falun
- Finnmarksturen i Ludvika
- Marathon SM i Falun

Med 70 mil enkel resa till Falun blir det sammanlagt 700 mil (eller ca 70 timmar i bil) bara till ovanstående tävlingar om jag ska köra samtliga. Sen tillkommer ju Billingeracet i Skövde (90 mil ToR), Lida Loop (110 mil ToR), Ränneslättsturen i Eksjö (70 mil ToR), Bockstensturen i Varberg (45 mil ToR) + diverse andra tävlingar i XC-cupen samt mer eller mindre lokala tävlingar i Skåne och Danmark, så kan jag se fram emot mer än 1000 mil i bil om jag ska köra alla tävlingar jag önskade.

Det kommer tyvärr inte att funka utan det blir till att prioritera. Hade jag bott i trakterna av Falun hade det varit hur lugnt som helst men nu får jag välja. Som det ser ut nu så får XC-loppen gå bort först, dvs Borlänge Tour och MTB SM, men dom andra 3 vill jag köra.

En fördel med att bo i Skåne är att vi har knappt 10 mil till många tävlingar runt Köpenhamn, t ex Dust Cup http://www.dustcup.dk/, men det är lite sämre med långlopp på den danska sidan. Första tävlingen i Dust Cup går den 1/4 och det kan mycket väl bli säsongspremiären i år.

Inga kommentarer: