måndag, mars 02, 2009

Lugn vecka efter skidresan

Hemkommen efter skidresan låg det en liten förkylning och lurade i kroppen. Jag brukar antingen känna mig helt frisk eller klart sjuk, men denna gången så kände jag mig lite mitt emellan.

Efter 9 dagars uppehåll från träningen kände jag mig dock sugen på att träna igen och därför blev det ett mjukpass på söndagen efter hemkomsten i soligt väder men med nästan 5 cm snöblask på marken. På måndagen körde jag ett styrkepass på testcykeln och på tisdagen var det dags att snöra på sig löparskorna igen efter flera veckors uppehåll. En lugn runda på en mil i soligt väder blev det och vaden kändes helt OK. På onsdagens intervallpass kändes kroppen seg och oinspirerad och jag tog det därför lite lugnt med sammanlagt 35 st 10-15 sek intervaller. Tors-fre vilade jag för att kroppen skulle bli av med det sista av förkylningen som envist bet sig kvar och det verkade ge resultat. Därför blev det planerade distanspasset med Stefan L av tidigt på lördagen och vi fick en fin runda på knappa 4.30 på hårt underlag i sol och lite vind. Vi hann ända till Genarp vilket resulterade i ca 10 mil och det var faktiskt vårkänslor i luften hela dagen. Veckan avslutades med ett rullskidpass under Vasaloppet i går på ny rekordtid så nu får jag hoppas att kroppen är 100% återställd.

Idag vilar jag för att ha krafter att kunna köra ett rikigt hårt intervallpass imorgon tisdag vilket blir starten på en hårdare vecka än den förra.

Inga kommentarer: