måndag, juni 02, 2008

Första tävlingen avklarad

Efter en mycket bra träningsvecka med maxstyrkeintervaller på måndagen, intervaller i Bokskogen på tisdagen och onsdagen samt 3 timmar fartlek i Bokskogen/Bökeberg på torsdagen var det dels dags att plocka samman den nya cykeln och dels att göra tävlingspremiär.

Cykeln hämtades hos Lars på onsdagskvällen och sattes samman fredag kväll och lördag förmiddag. Så här ser den ut efter första provturen på lördagen:

På söndagen var det tävlingspremiär i och med Craft/Polars MTB Challenge i Gribskov utanför Hilleröd i Danmark och det skulle åkas totalt 90 km (som visade sig vara över 95 km) på en 30-km slinga som består av 80% singletrack. En ganska mäktig premiär alltså och med facit i hand hade det varit bättre att åka 2 varv och drygt 60 km i stället...

Det var jag, Anders J, Stefan L, Christian och Lars som gav oss iväg från Stefan kl 7 på söndagsmorgonen. Vädret var kanon med strålande sol och dryga 20 grader vid starten som gick kl 9.00. Jag hade tänkt att ta det lugnt i och med hur jag ligger till i träningen och med tanke på Lida Loop nästa helg, men det gick väl sådär med den planen. Tempot var väl OK i början men dels fick jag ont i ryggen efter redan en halvtimme och dels var det både långt och tekniskt vilket gjorde att det blev ett drygt lopp ändå. Första varvet var ändå OK men redan på andra varvet kände jag att det hade räckt med 60 km idag. Men jag är (tyvärr) ingen som bryter utan bestämde mig för att sänka tempot istället för att inte ta ut mig. Strax före varvningen passerar Christian mig som ett möte men det var inte läge att hänga på. Sista varvet var trots allt riktigt behagligt i det lugnare tempot och ryggsmärtan släppte när jag ökade kadensen och stod upp mindre.

Väl i mål efter drygt 4 timmar möter jag en riktigt sliten Stefan och en betydligt mindre sliten Christian som hade gått om Stefan precis innan mål. Lars hade tyvärr fått bryta när popnitarna till växelfästena i toppröret lossnade och växlingen därmed blev omöjlig. Inget kul och förhoppningsvis inget som kommer att drabba oss övriga med Shark Pro. Anders Jellhede hade det tungt där ute med väldigt få mil på MTB'n bakom sig i år och det är starkt att slutföra loppet bara 20 minuter bakom mig.

Banan var kanon och omväxlande och jag rekommenderar gärna loppet, dock med förbehållet att den tar en stund att cykla. Den nya hojen funkade kanon och var smidig och rapp i skogen samtidigt som SID-gaffeln gav fin komfort. Enda problemet är att de breda Racing Ralph 2,25:orna tar i svingen där nere när bakhjulet flexar i sidled. Det är för snålt tilltaget utrymme helt enkelt och gör säkert inget på hastigheten men det är lite störigt. Kanske kan lite styvare (och lättare!) hjul som kanske kommer denna veckan minska problemet.





I veckan nu blir det mest återhämtning och laddning inför helgens Lida Loop, men ett hårt kvalitetspass ska jag nog få till.

Inga kommentarer: