måndag, juni 09, 2008

Inget lidande på Lida i år

Veckan som har gått har varit relativt lugn med endast 3 träningspass. Måndagen bestod av vila efter söndagens tunga race. På tisdagen rullade jag, Stefan L och Magnus ett återhämtningspass på landsväg. Det var i alla fal tänkt som ett återhämtningspass men Magnus hade pigga ben och i det fina vädret blev det ett antal fartökningar och det var precis vad mina ben orkade. Inför onsdagens hårda intervallpass i Bokskogen (med Patrik, Magnus, Christian, Ola, Jellhede och en ny kille som heter Oskar) där vi skulle köra 10 X 45/15 + 2 X 10 min jaktstart så var jag lite orolig att benen skulle vara mosiga, men så far inte fallet alls utan jag tappade inte lika mycket som vanligt på Patrik och Magnus och körde jämnt med Christian. På torsdagen var det återigen vila och det stod studentuppvaktning med mycket god mat och dryck på schemat. Det blev sen hemkomst och passet på fredagsmorgonen fick väl därför inte högsta kvalitet. Det var knappa två timmar fartlek på MTB'n som skulle köras i härligt väder och många cyklister på väg till stranden mötte jag.

På lördagen åkte jag, Ola och Magnus upp för att bo på samma vandrarhem i Södertälje som i fjol vilket är ett bra upplägg inför Lida Loop. Kvällen spenderades med lite thaimat och fotbollstittande på vandrarhemmet.

Vi anlände tidigt och hade god tid på oss för förberedelser och uppvärmning. Det var ungefär samma förhållanden som i fjol med torr bana och en temperatur på ca 30 grader. I fjol led jag både under och efter Lida Loop och i år hade jag därför bestämt mig att ta det lugnt och ha ett kul race före maximal prestation. Därför var jag kanske inte 100% med när starten gick en minut för tidigt och till på köpet svänger en kille in tvärt framför mig mitt i startbacken vilket innebär att jag kör in i hans bakhjul och vurpar. Vilken start! Det blev sen till att springa uppför backen och jag är en bra bit efter täten på toppen. Dock gör inte det så mycket eftersom planen är att ta det lugnt och jag stressar därför inte så mycket i dammet på motionsslingorna och de första grusvägarna utan ligger mest och åker med. Jag tar det medvetet kugnt på de tekniska partierna för att slippa punkteringar och vurpor men sitter ändå lätt med min grupp första varvet och ut på det andra. I mitten på andra varvet känner jag att nu får jag öka tempot och jag kör om en hel drös med cyklister, varav 6 st i H40, in till varvningen. Tredje loopen blir mest en resa för mig själv. De 5-6 cyklister jag kommer i kapp under varvet kör för långsamt så det blir ingen grup att ansluta till. I mål har jag pigga ben och jag har kunnat njuta av hela loppet. Till på köpet blev min tid 4 min bättre än i fjol, vilket med fjolårets vurpa borträknad innebär att jag körde på ungefär samma tid men med mycket mindre ansträngning. Min 9-onde plats i år var sämre än 5-eplatsen i fjol men då skan man komma ihåg att motståndet i år var betydligt tuffare med bl a 4 st "nya" 40-åringar i klassen, däribland vinnaren Jan Jacobsson.

Jag har nu tränat 7 veckor sedan mitt 3 månader långa uppehåll och jag skulle uppskatta att formen nu har passerat nivån som jag hade ifjol vid samma tid. Den förhållandevis tunga träningen fortsätter ett antal veckor till och det är inte förrän i augusti jag ska vara på topp. Då ska jag förhoppningsvis vara bra mycket bättre än i fjol och ha kapat ca hälften av försprånget till de allra främsta i klassen.

Veckan som kommer ska bli intensiv med intervaller av olika slag tis, ons, fre och sen blir det förhoppningsvis ett ordentligt intervallpass på lördag och fartlek på söndag.

Till sist några bilder på teamkollegorna Magnus och Lars samt på mig från tävlingen igår.

Magnus:


Lars:


Jag:

2 kommentarer:

Janne.J sa...

Måste vara gott o vara på rätt väg.

Du flåsar mig säkert i nacken till hösten.

Får försöka hålla dig där också. :)

JJ

Anonym sa...

Kul att det gick så bra. Måste vara avkopplingen på nationaldagen.
MoTW