måndag, maj 12, 2008

En bra helg

Lördagens långpass bjöd på årets hittills bästa väder: Sol, 20-25 grader och en svag vind. Det var en hel del som hade slutit upp kl 8 i Genarp: Magnus, Stefan L, Christian, Patrik P från CKC4, Robban, Simon, Jerry från MTC och Ola. Tempot blev som väntat högt redan efter 5 minuter då Stefan och Magnus tydligen tyckte att uppvärmingen var klar och drog upp ett ordentligt tempo. Simon försökte hänga på men hamnade i ett ingemansland vilket senare resulterade i att han körde fel och missade hela rundan... Jag la mig tillsammans med Patrik i ett komforttempo och Robban hängde på. Efter ca 20 min släppte Robban när vi kom ifatt Jerry som hade genat för att spara lite tid och efter ytterligare 20 min i Torna Hällestad kom vi ifatt Ola som hade kört en kortare iväg där. Ungefär samtidigt ser vi Stefan och Magnus stå och laga Stefans punktering och inser att dom kommer att jaga allt vad dom kan för att komma ifatt igen nr dom lagat punkan.

Från Hällestad till Vomb körde Patrik på och drog i princip hela vägen. I singletracken från Vomb släppte Ola men på något sätt hängde han kvar 50-60 meter bakom och så var det till och från fram till Sjöbo, där han fick släppa helt i slalombacken. Samtidigt såg vi Magnus och Stefan. Magnus kom ifatt efter singletracken i Sjöbo och Stefan var ifatt vid vätskepåfyllningen strax efter Sjöbo. Dom hade bägge fått jaga på bra för att komma ifatt och var inte helt fräscha, inte Stefan i alla fall. Jag tänkte hänga på så länge som det gick men när Magnus höjde farten vid ett par tillfällen var det inga problem att sitta med. Stefan såg mer och mer sliten ut och efter Blentarp släppte han. Patrik var fortfarande stark och drog bra i grusbackarna i slutet. Magnus släppte i första backen men jag lyckades täta till Patrik. I andra backen orkade jag inte hänga på Patriks tempo och Magnus (som nu hade fått ut stenen i skon som hade irriterat honom i första backen) hade fått upp tempot igen och kom ifatt mig i hög fart i slutet. Vi tre körde sen i mål tillsammans.

Magnus fick den effektiva tiden 3.28 med punkteringen borträknad medan Patrik och jag fick 3.33 och Stefan 3.37 (ca 3.32 effektiv tid). Ola körde riktigt starkt och kom in bara en liten stund efter men hade missat klockan och det var osäkert vilken tid han fick, men det var säkert under 3,50. Det gick alltså betydligt fortare än vad jag räknat med men så var ju också förhållandena idealiska. Magnus (som hade en hård löprunda i benen sedan kvällen innan) och Patrik var klart starkast idag. Skillnaden mellan Stefan och mig är att han kör slut på sina krafter i början och har inte mycket kvar efter 2, 5 timmar. Själv kändes det oförskämt bra efteråt och det kändes som om jag lätt skulle kunnat cykla 1 timme till i samma tempo. Uthålligheten finns alltså i kroppen och nu är det bara tempot som ska upp, framförallt i starten. Receptet på detta är intervaller! Mycket intervaller!

Vad blev snittpulsen de 3,5 timmarna då? Jo 84%, dvs nästan de 85% jag siktade på, varav ca 20 min var >90%.

Söndagen bjöd på om möjligt ännu bättre väder än lördagen och det blev ett lugnt 90-minuters återhämtningspass med 10 st spurter a' ca 10 sek inlagda. Benen kändes fina och det var rena njutningen att glida runt ute på Näset bland alla badgäster och njuta av vädret och musiken i lurarna samt då och då ta i allt vad jag kunde så att jag kände att benen fanns där.

Inga kommentarer: