torsdag, april 22, 2010

Två racerapporter: Missnöjd 3:a i ena fallet och nöjd 3:a i andra

Det flitiga tävlandet har fortsatt med Åstorps etapplopp i helgen och första deltävlingen i DustCup igår onsdag.

Tävlingen i helgen var ingen höjdare med sega ben. Om det berodde på förra onsdagens HotCup eller mina starter som numera är riktigt snabba vet jag inte. Klart är att jag, efter starter bägge dagarna där jag tog spets, stumnade duktigt efter bara ca 5 minuter och sedan hade stora problem genom loppen. Motståndet bägge dagarna var starkt med dels Benny Andersson i H50 och Rolf Svensson + Peter Carlsson + Stefan Larsson i H40. Bortsett från den "oslagbare" Benny så var Rolf den klart starkaste bägge dagarna med Peter som nästan lika klar 2:a. Sen fick jag och Stefan slåss om 3:e platsen. Första dagen så drog jag längsta strået när Stefan släppte på varv 3 av fyra och jag fick till sist 40 sekunders försprång till söndagen. På söndagen var mina ben ännu sämre (förutom i starten!) + att jag fick framväxelstrul på första varvet och tappade ca 10 sekunder. Jag blev då omkörd av trion och kunde sen inte hänga på utan fick se Stefan segla iväg. I och med att jag hade 40 sek upp på honom så gällde att inte tappa för mycket. På näst sista varvet uppskattade jag avståndet till ca 25 sek och insåg att jag kunde tappa ytterligare max 15 för att rädda 3:e platsen. Jag tog i allt vad jag kunde och det var inte förrän vid prisutdelningen som jag fick besked om att jag slagit honom med 5 sek. Tack för det!

Efter helgen då jag var över minuten efter Rolf på de ca 50 minuterna vi körde var jag inte speciellt uppåt och tänkte att nu var det slut på de positiva signalerna och att jag nog inte var så stark som jag hoppats på tidigare. Jag var därför inte så positiv inför DustCupen igår onsdag men tänkte ändå försöka ha kul och inte lura mig själv att gasa fullt från början utan istället ta det lite lugnare för att hålla hela vägen och inte stumna för tidigt.

Vi var ett riktigt stort gäng skåningar som anmält sig till tävlingen och totalt var det nog upp mot 20 stycken från Åstorp, CK X, Ringen och CKC4 som startade. Jag tog det lugnt i starten och hamnade ganska långt bak tillsammans med Magnus Mattsson men tog rygg på honom och körde upp mig stadigt, speciellt i den branta backen där jag kunde passera ett antal varje varv. Benen kändes hela tiden bra och jag hade inga problem att hänga med. Dock var jag osäker på formen och var därför passiv med dragarbetet utan låg mest på hjul och tänkte hjälpa till först på näst sista varvet om jag fortfarande kände mig fräsch då.

Tyvärr fick jag inte möjligheten att hjälpa till då jag vurpade onödigt med ca 1,5 varv kvar och vred framhjulet så att luft pyste ur framdäcket. Jag tappade 10-15 sek och dessutom min grupp. Samtidigt körde Jan Christensen om mig och jag kunde inte hänga på honom i skogen trots bra ben i och med att jag hade för lite luft i framdäcket och inte ville riskera att jag krängde av det i kurvorna. Jag kunde dock ligga på hyfsat bra och hade bra varvtid sista varvet. I mål var jag bara ca 30 sek efter Jan som vann och Keld Pedersen som kom 2:a. Dom kom in samtidigt som Magnus och det är ganska rimligt att jag kommit in ungefär samtidigt om jag inte vurpat eftersom jag var så pass pigg. Dock får jag vara glad och tacksam att jag inte tappade mer i vurpan eller jag skadade mig och jag får ta med mig allt det positiva med tävlingen: Jag faktiskt har farten för att vinna! Det känns riktigt bra inför de nästkommande tävlingarna och redan på söndag är det dags för en betydligt längre tävling då HotCup har helgtävling då vi ska köra + 2 tim.

Inga kommentarer: