torsdag, april 15, 2010

Första MTB-tävlingen: Det blev en pallplats

Första deltävlingen i danska HotCup igår gav mig i princip det styrkebesked jag hoppats på. Stefan L, Jerry och jag åkte över och på plats fanns även Magnus som åkt själv. Banan var helt OK med en lagom blandning av grusväg, single track och små stigningar och under uppvärmningsvarvet kunde jag också konstatera att cykeln fungerade perfekt.

Väl på startlinjen var det lite märkligt att elitfältet var så pass klent, vilket innebar att jag det första varvet inte hade några direkta problem att hänga med i tätklungan som då bestod av ca 7 man. Tyvärr kavlade Magnus av sitt tubdäck strax före varvningen (och fick bryta) och ytterligare en fick stopp där och tappade några sekunder. Först låg då H40-åkarna Henrik Cohen och Keld Pedersen. Jag tog sen ytterligare ett par killar på första grusvägspartiet och låg då sammanlagd 3:a. Vid en liten felkörning kom T-bikesåkaren Michael Grönbech om mig och det var en perfekt rygg att ta. I skogen fick jag ta i för att hänga med men på vägarna kunde jag faktiskt vila bakom honom. Det var ingen dum känsla att kunna ta igen sig lite bakom en av Danmarks bästa MTB-åkare…

Varvet som gick tog vi sen hela tiden in på Cohen och Keld och strax efter andra varvningen var vi nästan ifatt. Då rycker Grönbech i skogen och jag kan inte riktigt hänga på utan måste tänka på att det är 3 varv kvar och måste disponera krafterna. Jag hamnar sen ganska ensam men blir ifattåkt av elitåkaren Jesper Kamstrup i slutet av tredje varvet. Under fjärde varvet har jag rygg på honom men efter ett par dåliga varvningar av mig måste jag släppa. Efter det höga tempot och ovanan av att köra länge och hårt i skogen börjar ryggen nu göra sig påmind och jag slår därför av lite på tempot och siktar in mig på att bevaka tredjeplatsen i H40 och femteplatsen totalt.

Jag behåller placeringen i mål och kommer in ca 2 minuter efter Cohen som vann totalt strax före Keld, dvs H40 som etta och tvåa i hela tävlingen. Grönbech hade tydligen lånat chip och nummer utan att meddela tävlingsledningen och blev därför diskad efteråt. Stefan hade fortfarande trötta ben efter Mallorca och kom ca 2 minuter bakom mig med en starkt körande Jerry ytterligare en minut efter.

Summa summarum är jag nöjd med resultatet och är nu närmare Cohen och Keld än jag någonsin varit. En riktigt bra dag ska jag nog kunna ta dom! En annan positiv sak är att jag nu betydligt enklare hänger med i ett högt tempo i inledningen av tävlingen och tappar därför inte onödiga placeringar och tid initialt i loppen. Jag tycker också det går hyfsat i skogen och cykeln funkar som sagt helt perfekt.

Nu är det vila och lugn cykling idag och imorgon inför etapploppet lördag+söndag som Åstorp håller i. Jag hoppas att Peter Karlsson och Rolf Svensson efteranmäler sig så att motståndet i H40 blir så tufft som möjligt!


I rygg på Grönbech (med nummerlapp tillhörande annan...):

Inga kommentarer: