torsdag, januari 21, 2010

Crosstävling i snön

I lördags arrangerade CKC4 en av deltävlingarna i sin crosscup dom kör nu under vintern i Kristianstad-trakten. Planen var att jag, Stefan och Jerry skulle åka upp, men på morgonen ringde Stefan och sa att han hade lite ont i halsen och fick avstå.

Väl framme fortsatte manfallet och till slut var vi bara 10 startande. Underlaget bestod till 100% av snö och is och en stor del av banan var ospårad med drygt 5 cm lös snö. I och med detta hade man gjort om banan så att den var mindre tekniskt än vanligt. Vi skulle av vid 7 ställen, varav en gång var ett par gånger upp och ner för en kort backe, på den drygt 10 minuter långa banan och det visade sig bli ett stort problem för mig under tävlingen då jag hade stora problem att komma i pedalerna p g a snön som packades runt klotsen under skon.

Jag visste att Christian "Crisse" Bertilsson troligtvis skulle bli den starkaste utmanaren eftersom han tidigare vunnit bägge tävlingarna under under förra säsongen kört mycket starkt. Dessutom var både Patrik Paulsson och Paul Wirenstedt på plats och dom är ju normalt mycket starka.

I starten drog Crisse iväg medan jag inte fick i min pedal och inte var bättre än 8:a in i första löppartiet. Därmed var Crisse nästan 100 meter före mig innan jag hade fritt spår och kunde gasa fullt. Han verkade dock ta det lugnt och strax innan första varvningen var jag förbi honom. Vid varje varvning var det dags för springbackarna vilket gjorde att jag fick en massa snö under skorna och det tog en bra stund innan jag fick i pedalerna igen. Och då körde Crisse om och fick oftast en lucka som jag fick täppa till på de längre partierna. Så gick det till varv efter varv under den dryga timmen som loppet varade. Vid sista varvningen ryckte dock Crisse samtidigt som jag inte fick i någon pedal och det blev snabbt en lucka på över 50 meter. Eftersom jag hade stora problem med pedalerna vid varje avstigning sista varvet lyckades jag inte hämta in något av försprånget utan Crisse kunde vinna komfortabelt.
"Rätt" resp "fel" sätt att bära cykeln på... :-)

Vi var dock nästan 5 minuter före Paul som kom 3:a som var strax före en CKC4-cyklist och Jerry som kom 4:a resp 5:a, så det gick nog hyfsat fort för oss i täten. Eftersom jag vet att Crisse är riktigt stark och jag kunde hänga med hyfsat enkelt under större delen av loppet var detta ett bra kvitto på att utvecklingen går åt rätt håll.

Nästa tävling i CKC4's crosscup är den 13/2 och då siktar jag på att ge Crisse en ännu hårdare match. Är det snö på marken så blir det vinterskorna som har bättre utrymme runt klotsarna och då ska jag förhoppningsvis tappa mindre varje gång vi är av cyklarna.

Klubben, och speciellt eldsjälen Mats, ska ha en stor eloge för sitt arrangemang. Fler bilder och resultat finns här:
http://www.ckc4.se/index.asp?vad=gallerivisa&id=128
http://www.ckc4.se/forum/forum_posts.asp?TID=583&SID=918ddebb35977d963zf83274d81ebzbe

Inga kommentarer: