fredag, februari 05, 2010

Snökaos!




Här i Skåne har det varit snökaos några veckor nu. Det har inneburit en hel del kul för dom som tycker om att leka i snön men också mycket snöskottning, köande på vägarna och, inte minst, inställd crosstävling. Bilderna är ifrån gatan hemma i lördags då det skulle köras CX-cupen i Danmark, men p g a 20-30 cm nysnö och -14 grader i luften tyckte danskarna inte att man kunde köra CX. Jag förstår inte varför, men å andra sidan är vi svenskar vikingar och danskarna är bara klena danskar!

Istället har det blivit mycket intervaller på Monarken men ändå en del cyklande i snön. Det funkar trots allt ganska bra att köra ute om det bara är lite packat eller hyfsat plogat. Jag gillar ju skarpt att köra ute i skogen och alla 3-min- och maxintervaller har gjort mig sliten. Förra söndagen så fick jag 2,5 timmar hemomkring i snöyran och det varit riktigt skönt faktiskt. Imorgon lördag blir det ett försök i Bokskogen med förhoppningsvis lite plogade eller spårade skogsvägar och kanske t o m lite packade stigar i skogen.
Sen är det inte utan att jag är sugen på att ta fram längdskidorna nu när det finns fina spår inom rimligt avstånd. Men då ska man behöva ta fram utrustning för vallning och hålla på, och kommer jag sen ut i spåren blir jag säkert omkörd av en massa rutinerade skidåkare så då kommer jag att reta mig på det och åka allt vad tygen håller. Och bli frustrerad... Eller så kommer det att vara ganska kul..? Vi får se!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå Martin!
Efter lite velande hit o dit pga vintervädret ska vi ändå försöka genomföra deltävling 5 i vår crosscup på lördag 13/2. Starttid 13.00. Jättekul om ni kommer igen! Låt oss hoppas att det inte kommer mer snö!
Mer info: www.ckc4.se
Tack för berömmet efter förra racet, det värmer i vinterkylan!

mvh

Mats
CKC4

Martin Wenhov sa...

Mycket kul Mats! Riktiga vikingar alltså kan vi konstatera, trots velandet...

Vi håller tummarna att snön håller sig borta (även om vi borde klara upp till 10 cm nysnö) så ses vi på lördag!