fredag, januari 01, 2010

Avslutningen på 2009

Så var då 2009 över och här kommer en kort rapport vad som hänt sedan sist:

Det har blivit några härliga träningspass i snön som kom strax innan jul, både ett par "långpass" kring 3 timmar och ett gäng intervallpass med cross och MTB. Här är en bild på ett av dom från Skabersjö-parkeringen då jag, Stefan, Robban och Lars körde intervaller med dubbdäcksförsedda MTB:er i djupsnön i Bokskogen:


Jag har hunnit skaffa en ny (begagnad) träningscykel; en Monark 828e med pendel och exakta watt, som ersätter 827:an som såldes till Jerry. Cykeln ska förhoppningsvis få mig att ytterligare optimera träningen och ta i ett snäpp värre nu när varje tramptag kan mätas med exakt effekt.


På nyårsafton körde jag och Stefan årets sista tävling då 3:dje deltävlingen i danska CX-cupen kördes strax utanför Ballerup. Banan var stenhård och inte alls kul. De partier som normalt skulle vara leriga bestod nu av lerklumpar som man studsade över och dessutom var där en nerförskörning bland en massa träd som var så pass farlig att merparten (inklusive mig och Stefan) hoppade av och sprang/halkade nerför. Utöver detta bestod banan i princip bara av en lååång asfaltsträcka. Med tanke på att detta absolut inte var en bana som passade mig gick tävlingen ändå bra med en totalt 9:e plats och en 1:a plats i H40, drygt minuten före Stefan som kom 2:a i H40 och 13:e totalt. Här ligger jag 10:a (i gult) på första varvet i "lerpartiet".


Nu är det crosstävlingar varannan helg i januari med en tävling i Kristianstad den 16:e och sedan 4:e deltävlingen i CX-cupen den 30:e. Träningsupplägget är i princip som tidigare med en blanding av allmän styrka, löpning samt maxstyrkeintervaller och 3-minuters "kräkintervaller" på testcykel. Dessutom blir det säkert några naturliga intervallpass med kompisarna på cross eller MTB. Eftersom upplägget till nästa säsong skiljer sig från ifjol blir det dock mycket begränsat med distanspass. Mer om upplägg och målsättning inför säsongen kommer i nästa inlägg.

Inga kommentarer: