tisdag, januari 19, 2010

Nytt år och nya mål!

Nu inför säsongen 2010 som närmar sig med stormsteg är det dags för reflektion och nya målbilder. 2009 gick ju betydligt bättre än jag hade förväntat mig. Så här skrev jag i början av januari förra året:
--------------------
"Vilka personliga tävlingsmål har jag då inför 2009?
1) Ta mig upp i startgrupp 1: Detta beror ju inte på vilka konkurrenter jag har eller hur jag kör i förhållande till dom utan bara i förhållande till totalsegraren i varje tävling (vilket brukar vara ganska konstant avseende fart/tid). Detta målet hoppas jag redan uppnå i första tävlingen i Skövde om jag genomför det loppet på ett bra sätt.
2) Mitt andra mål är att vinna någon tävling på riksnivå i H40, antingen i långlopp elller i XC. Detta kräver dels att jag har en bra dag och att flera av mina värsta konkurrenter inte har det. Målet är riktigt tufft men inte omöjligt.
3) Mitt tredje mål är att komma på pallen i den totala Långloppscupen i H40. Det kräver dels att jag har en hög och jämn nivå hela säsongen så att jag kan plocka bra med poäng i varje deltävling och dels att någon eller några av de värsta konkurrenterna missar på minst ett par tävlingar.
4) Det sista målet är att komma på pallen på SM. 4:a i fjol var bara nästan och jag ska helst ett steg längre upp i år.

Men allt är ju inte tävlingsmål. Det absolut viktigaste målet för 2009 är att ha kul med kompisarna och må bra och gör jag det så spelar resultaten egentligen ingen roll. Så är det! "
--------------------
Om jag börjar med det sista (och viktigaste målet) så hade jag väldigt kul under hela 2009, så det kan jag direkt checka av. På Lida Lopp vann jag H40-klassen och tog mig samtidigt upp i startgrupp 1 så då kunde jag bocka av mål 1 och 2. Och när Långloppscupen var över så stod jag som slutsegrare i klassen och det var så mycket bättre än jag någonsin hade förväntat mig. Det är alltså bara det 4:e målet som jag inte uppfyllde av den enkla anledningen att jag inte ställde upp i SM då jag tyckte det var för långt att åka upp till Dalarna ytterligare en gång och idessutom stannade i princip alla kompisarna hemma.

Så med en sådan toppensäsong bakom mig, hur ser jag då på MTB-säsongen 2010? Jo, först och främst är det viktigt att uppfylla samma mål som var det viktigaste under 2009, nämligen att ha kul och inte lura sig att prestationen är det viktigaste. Sen har jag ju känt mig betydligt starkare och snabbare de senaste månaderna jämfört med förra året så jag måste ju skruva upp målen ytterligare. Dock har vi i tränings-/tävlingsgänget bestämt att vi inte satsar på LL-cupen nästa år utan istället fokuserar på dels kortare lopp och dels på lopp som ligger lite närmare. Det innebär dels fler XC-lopp och dels fler lopp i Danmark. Jag har t ex redan anmält mig till både danska HotCup och DustCup och planerar även att köra flera lopp i den danska UCI-klassificerade Shimano-ligan. Till det kommer några XC-lopp i Sverige och ett par svenska långlopp, däribland troligtvis Bockstensturen. Men, om allt går väl och planeringen fungerar som den ska med semestrar o dyl, så är det SM i XC i Rättvik som blir huvudmålet i år. Dit åker jag inte om jag inte har chans att slåss om dom absoluta topplaceringarna. Ett SM-guld är definitivt något som skulle sitta som en smäck :-).

Så för att sammanfatta målen för 2010 skulle det kunna se ut så här (förutom att ha kul...):
1) Vinna minst en deltävling i DustCup och en i HotCup i H40
2) Totalsegrare i antingen DustCup eller HotCup i H40
3) Vinna en nationell svensk XC-tävling eller långlopp
4) Pallplats på XC SM i H40

Får jag hålla mig frisk och skadefri samtidigt som utvecklingskurvan inte sjunker nämvärt ska det inte vara omöjligt att lyckas. Kul ska det bli i vilket fall!

Hur ser då träningen ut för att lyckas med målen? I och med att jag kommer att fokusera på korta lopp och redan har bra uthållighet kommer träningsfokusen ligga på kort och hårt. Sedan vinterträningen började för ett par månader sedan har träningsmängden legat konstant klart under den jag hade vid samma tid förra året eftersom distanspassen varit väldigt få. Samtidigt har min snabbhet utvecklats mycket positivt och all intervallträning och cykelcross verkar ha gjort nytta. Just att kunna hänga med dom allra snabbaste från start utan att gå på rött kommer att vara viktigt i år. Intervallerna som körs på testcykeln just nu är riktigt intensiva och består av dels väldigt korta (<10 sek) maxstyrkeintervaller och dels 3-5 st 3-minuters "kräkintervaller" där jag verkligen tar ut allt jag har. Tack vare den nya Monarken kan jag hela tiden mäta effekten jag utvecklar och pressa mig det lilla extra. Alla längre intervaller körs i tävlingsform, antingen tävlingslikt tillsammans med träningskompisarna eller genom att cykelcrosstävlingarna. På så sätt ska jag vänja mig vid högre och högre ansträningar, helst över tröskeln och därmed hjälpa till att "dra" upp den till högre effektnivåer. Det kommer även att bli något enstaka kortare distanspass för att inte musklerna helt ska glömma hur det är att arbeta under längre tid och sen är det ju kul att umgås lite med kompisarna på de längre passen. Nu har dessutom vädret varit kallt och eländigt under en längre period och det har inte direkt inbjudit till några längre pass.

Inga kommentarer: