tisdag, november 03, 2009

Uppdatering

Det var ruskigt vad dålig jag har varit på att uppdatera bloggen sedan sist. Mer än en månad har gått och även om säsongen är över så har det ändå hänt lite grand.

Främst så har jag hunnit bli frälst på cross de senaste veckorna! Det började med att Stefan Larsson ringde mig och berättade att han hade köpt Magnus Matssons gamla T-Bikes ram som hade legat oanvänd hemma hos honom. Nu skulle Stefan och Magnus ut och härja på crossbanor och även tävla lite i Danmark. Det ville ju såklart jag inte missa så jag fick tag på en gammal cross som stått ny och oanvänd i en källare i ett par år. Jag var dock skeptisk eftersom jag aldrig riktigt blivit kompis med min landsvägshoj men tänkte att gillar jag det inte så kan jag ju alltid sälja crossen eftersom jag köpte den så billigt.

Cykeln är en Giant TCX -07 i storlek medium (www.giant-bicycles.com) med genomgående Shimano 105-komponenter och när jag fick hem den så kändes den faktiskt lite för stor med sin traditionella crossgeometri. Hursomhelst, ut på första passet och den kändes faktiskt hur bra som helst. Den kändes både lugn i gången samtidigt som den var rapp. I och för sig satt sadeln lite långt bak och dessutom var avståndet till styret i längsta laget, men en sadelstolpe utan seatback och en 10 mm kortare styrstam löste dom problemen och nu känns den hur bra som helst i geometrin.

Det har hunnit bli 5 st förhållandevis lugna pass hemifrån på egen hand plus 5 st intensiva intervallpass på egenkomponerade crossbanor tillsammans med Stefan, Magnus, Lars och Jerry (på MTB). Det har varit väldigt kul och känns som en mycket bra vinterträning för att få upp flås och tempo. Nu är man sugen på lite tävlingar men tyvärr är det lite långt att åka till tävlingarna i Sverige. Men, lagom till att säsongen är över i Sverige drar den igång på allvar i Danmark. Vi planerar att köra flera av tävlingarna på Själland och säsongen slutar inte där förrän en bit in i Februari. Första tävlingen för min del blir den 14:e. Det ska bli hur kul som helst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaja, kul för dig som har garage. Kasper tvärvägrar en cykel till i hemmet, så det blir ingen cross för mig fast jag tjatat om det sen i våras.
/Katarina