måndag, november 16, 2009

Vinst i crosspremiären!


Det blev en riktigt trevlig tävlingspremiär för mig när den andra deltävlingen i den danska CX-cupen (http://cx-cup.dk/) avgjordes i Roskilde i lördags. CX-cupen omfattar i princip Själland och är en mindre cup med ca 50 startande, varav 16 st körde H40-klassen i lördags. Alla startar samtidigt och loppen körs i 50 minuter + avslutat varv.

Med Stefan fortfarande inte helt kry efter influensan och Lars upptagen så var det Magnus och jag som åkte över. Eftersom det fungerat bra på träning där jag lyckats hålla jämnt tempo med Magnus så var planen att ta hjul på honom från början.

Banan var relativt lättåkt med ett längre grusvägsparti svagt uppför och i motvind, en längre trappa (bilden), ett gräsparti med hinder samt ett parti svagt utför bland träden i parken. Banan passade mig hyfsat men jag hade gärna sett mer sugande gräspartier och mindre motvind på grus. Varvet är väldigt kort och tar bara drygt 4 minuter vilket innebär att vi hinner köra 13-14 varv.

Hur gick loppet då? Jo jag fick en, enligt mina mått, hygglig start runt en 10:e plats men då banan relativt tidigt gick in bland träden tappade jag en del till framförvarande då jag inte kunde passera i det partiet. Så när jag väl kom ut på grusvägen fick jag gasa så mycket det gick och jag lyckades ta 2-3 placeringar och såg Magnus några sekunder framför mig. På andra varvet vurpar Magnus och jag kommer ifatt och är även om en stund då hans styre fick sig en smäll i vurpan och är snett. Vi är nu ett gäng på 4-5 som håller samman några varv, bl a Dennis Lisbygd (som kom placeringen bakom Magnus förra CX-tävlingen och även överlägset vann MTB-duathlontävlingen i Helsingör igår) och Jacob Kollerup (som kom 3:a förra CX-tävlingen), så jag vet att det är snabba killar runt mig. Efter ca 35 minuter får Magnus fart och rycker en liten lucka som jag inte vill täppa. På två varv växer luckan till ca 15 sekunder och jag lyckas bara plocka drygt 5 av dom innan målgång eftersom även Magnus gasar på de sista två varven för att köra om killen framför som tröttnade på slutet. Jag gjorde ett fartökning näst sista varvet och lyckades hålla undan för mina konkurrenter och kom in på en fin 7:e plats, knappt 10 sekunder bakom Magnus som kom 5:a. Det var alltså tight om platserna 5-8 med bara ca 10 sekunders avstånd.

Loppet räckte också till en ganska klar 1:a plats i H40 och om det är en konserverad sommarform som infunnit sig eller om jag lyckats lyfta mig till en ny nivå vet jag inte, men fort går det och kul är det! Nu är det dock slut på "proffslivet" då jag börjar jobba igen imorgon efter ett par månaders ofrivilligt uppehåll och det ser jag verkligen fram emot.

Och på söndag blir det ny tävlingen med troligtvis bättre motstånd i H40 då Copenhagen Cyclocross Grand prix körs. Tävlingen är den andra deltävlingen i den DCU-sponsrade Postcupen och den blir en värdemätare hur jag står mig mot många av de starka veteranerna i Danmark.

Inga kommentarer: