söndag, oktober 04, 2009

Och så nöp det till i vaden

3 löprundor hann jag med innan det var dags för första skadan. Det känns helt enkelt som att jag är för gammal för att springa... Förra gången, i vintras (närmare bestämt den 7/2), fick jag i alla fall en varning i och med att vaden var stel och ömmande lite i början av löppasset. Idag kändes allting som det skulle, jag hade fått igång löpningen och hade ännu inte börjat öka tempot eller köra intervaller, utan jag sprang bara lugn och njöt. Då efter ca 20 minuters lugn löpning, helt plötsligt och utan den minsta förvarning, nyper det till lite lätt i nedre/inre vänstra vadmusklen. Direkt känner jag att det är en liten bristning och försöker inte springa vidare (som jag skulle gjort för några år sedan). Tyvärr är jag 4 km hemifrån så det blir en lång haltande promenad hem.

Som tur är tror jag inte det är någon större skada utan inom en vecka borde jag kunna springa lätt igen. Och cykla ska jag kunna göra redan imorgon eftersom nedre vaden inte aktiveras alls under cyklingen. Det är antagligen också en av orsakerna till skadan; jag är helt enkelt för svag i den muskeln (och i ett par andra icke-cykelmuskler). Med lite vadträning och höftböjarträning tillsammans med bålträning och stretchning ska jag nog kunna få bukt på de löprelaterade skadorna innan X-duathlonsäsongen är över.

4 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Eller så ger man sig helt enkelt inte och springer genom hela säsongen. Så mycket skit jag får ta för att jag vägrar ställa löparskorna:)


/Katarina

Martin Wenhov sa...

Är det Kasper som menar att det är dumt att springa? Jag har faktiskt inte släppt löpningen helt under cykelsäsongen utan har sprungit sammanlagt 11 gånger sedan i april. Löpning är ju något jag verkligen gillar men slitaget på kroppen med täningsvärk och sånt + risken för skador gör att jag inte vågar springa mer med rädsla att det går ut över cyklingen. Jag får kanske ta mig en funderare och springa lite mer under nästa säsong.

Men redan idag känns det mycket bättre och det störde inte alls under cykelpasset idag så jag är nog tillbaka och joggar lätt redan om 2-3 dagar.

Anonym sa...

Rätt gissat.

Har hållit i två pass per vecka, ett distans och ett intervall. Under Transalp fick jag såklart fritt och jag har inte haft ban- och backpass på programmet under tävlingssäsongen. Men nu börjar de dyka upp igen.

Till nästa år tar jag med mig många bra saker, bla så kommer intervallpasset vara ett fullängdspass och distanspasset bli en minivariant. I år gjorde vi tvärtom. Therese Hagersjö hjälper mig med program, även om hon är löpare har hon bra koll på vad som krävs av en cyklist.

Jaha, då blir det spännande och se om du lägger in mer löpning under tävlingssäsongen 2010.

/Katarina

Hanna sa...

Pappa får krya på sig :D