onsdag, november 25, 2009

Ny seger i och med Copenhagen Cyclocross Grand Prix

Andra deltävlingen i Post Cup kördes i söndags i Köpenhamn. Jag och Stefan gav oss över medans Magnus var tvungen att stanna hemma då dottern slog sig ordentligt precis innan avfärd. Synd att han inte kunde vara med.

Tävlingen körs på ett litet grönområde bara 4 km från Rådhusplatsen i Köpenhamn, dvs mitt i smeten. Banområdet var kanske inte det roligaste men man utnyttjar området så bra det går och banan är både snabb med ett par mer tekniska partier. Vädret var varmt för årstiden med dryga 10 grader men tyvärr så regnade det lite när vi kom fram. I och med att vårt gäng (veteran, dam, U17 och sport) startade tidigt hann inte banan bli speciellt lerig och hal utan det var bara att gasa överallt.

CX verkar inte bli någon stor motionssport och det gjorde startfältet lite tunt med bara 8 startande i veteranklassen. Och eftersom vi inte startade med eliten fanns det dessutom inga riktigt snabba åkare att ta rygg på så det blev att köra sitt eget lopp. Eftersom jag inte tävlat mot namnen i startfältet tidigare var planen att ta rygg på den snabbaste och sen se hur loppet utvecklade sig. I och med att Stefans influensa fortfarande satt i kroppen räknade inte han med att vara med i matchen men när starten väl gick tog han ändå spets direkt. Vi blev en liten grupp på tre stycken som höll första varvet innan Stefan var tvungen att släppa och vi var därmed två kvar. Jag kände mig väldigt pigg och behövde inte anstränga mig så mycket för att sitta med. Efter att ha växlats om att dra ett par varv satte jag in en stöt efter ca halva loppet och fick direkt en lucka på kanske 20 sekunder som jag sen kunde bevaka in i mål.

Det blev alltså ett lugnt lopp för mig som trots det räckte gott och väl till seger och det är svårt att avgöra hur bra prestationen var. Det är frågan om tävlingarna om knappt två veckor (bl a Själlandsmästerskapen i CX) kommer att ge mig bättre svar men jag hoppas i vilket fall på bra motstånd och en frisk Stefan. Nu till helgen var planen att köra MTB-tävling på 42 km i Danmark men eftersom vädret inte ser ut att bli så bra så hoppar vi nog det. 2 timmar i ett kyligt novemberregn undviker jag gärna...

Bilder från första varvet:




2 kommentarer:

Janne.J sa...

Grattis Martin!hoppas vi får se dig i svenska crosscupen nästa år.

Martin Wenhov sa...

Tack Janne! Det är inte omöjligt det blir lite svenska CX-cupen nästa säsong och det hade varit kul. Det stora problemet är avståndet. Lite skillnad mellan max 10 mil till alla tävlingar på Själland i Danmark och 75 mil till Falun...