måndag, april 20, 2009

En 17-timmarsvecka med bra kvalitet och en ny krasch

Så var förra veckans träningsvecka slut. Fem intervallpass, ett lätt löppass och ett distanspass som avslutning gav sammanlagt 17 timmar vilket troligtvis gör veckan till min mest träningsintensiva någonsin. Formen känns definitivt vara på rätt väg i och med att benen är pigga trots hårda intervaller och jag kände ett tag under veckan att jag kanske inte tog i tillräckligt på träningarna eftersom jag inte var mer sliten. Under distanspasset igår med Christian, Oskar och Jerry så sa benen dock ifrån och det var inte mycket power i dom efter första timmen. Tack vare ett lagom tempo hela rundan så blev det aldrig någon kris utan det kändes bra och jag kunde ta ut det sista ur benen inför dagens vilodag.

I lördags råkade jag dessutom för årets andra vurpa under en 20/40-intervall på träningshojen. Ett slitet drivpaket gjorde att kedjan hoppade av storklingan fram under ett stående igångdrag och jag slog först i knät i styret innan jag föll av cykeln och slog i knä, axel och armbåge. Som tur var var underlaget grus och farten ganska låg så det gick ändå bra och jag kunde köra färdigt mina intervaller med bara lite ont i axeln och skrubbsår. Framåt kvällen gjorde dock axeln mer ont men inte värre än att jag kunde cykla långpasset igår. Nu är storklingan, kassetten och kedjan bytt på träningscykeln så nu ska jag slippa detta problemet.

Denna veckan är en rikigt tävlingsvecka med både DustCup på onsdag kväll och en dubbeltävling i Varberg på helgen när jag ska köra Kattegattstouren. Jag väljer att ställa upp i H30 i och med att jag då får köra full distans på 22,4 km tillsammans med Elit och Junior. H40 kör bara 12,8 km och det är för lite, dels för att få den riktiga träningen och dels för att det ska vara lönt att åka ända till Varberg. I och med att Kattegattstouren ingår i SydMTB så får jag ställa upp i H30 även i fortsättningen om jag ska kunna utnyttja poängen från denna tävlingen. Förutom tävlingarna blir det bara 2-3 återhämtnings-/väckningspass för att jag inte ska vara för sliten på tävlingarna.

Det ska bli en riktigt kul och spännande vecka!

Inga kommentarer: