lördag, februari 07, 2009

Ingen duathlon imorgon


I tisdags när jag körde mitt vanliga löppass fick jag aldrig igång den nedre vadmuskeln/hälsenan på vänsterbenet utan den var rejält stel under hela passet. Hade jag varit smart då hade jag försökt värma och stretcha ut den så att den fungerade som den skulle innan jag började med VO2-intervallerna i backen, men istället körde jag intervallerna som planerat med en stel och något smärtande muskel. Resultatet blev att muskeln stelnade till ännu mer efter passet och sedan dess har jag haltat.
Som tur är påverkar det inte cyklingen alls eftersom man inte flexar foten nämvärt och framförallt inte skjuter från som man gör i löpning (som tur är). Därför funkade både onsdagens intervallpass på cykel samt distansen ToR jobbet på torsdagen. Även rullskidorna funkade OK igår fredag och nu känns det nästan OK igen. Dock beslutade jag mig igår för att inte köra duathlon-tävlingen imorgon även om det skulle kännas OK i vaden vid värmningen. Jag vet hur jag är när det blir tävling: Även om det smärtar eller känns helt fel så borrar jag ner huvudet och kör vidare. Så det är säkert smartare att avstå och inte riskera skador, speciellt inte nu när det blir en veckas skidåkning inom kort.
Istället blir det intervaller med Stefan och Lars i eftermiddag och imorgon blir det distans. I princip en kopia på förra veckans upplägg alltså.

Inga kommentarer: