tisdag, februari 10, 2009

Fin träningshelg


Det blev en riktigt bra träningshelg med Stefan och Lars som startade på lördagseftermiddagen i Kalkbrottet med 6X3 min intervaller. Riktigt hårt och som vanligt drog herr Larsson igång för fort på första intervallen vilket vi fick betala för i slutet. Därefter blev det 3X10 min på tyngsta växeln i det tilltagande regnet och mörkret innan vi rullade hem till Stefan blöta och trötta.

På söndagens distanspass var vädret bra mycket bättre och när vi möttes halvvägs till Malmö beslöt vi oss för att vända tillbaka hemåt mig för att jag skulle guida runt på Näset och visa dom var jag brukar tillbringa mina rundor hemmavid. Det blev ett riktigt roligt pass i solen där mina sega ben byttes mot betydligt piggare efter den första timmen för att sedan bli trötta igen i slutet av fyratimmarspasset. Vi fick drygt 2 timmar ute på Näset och det var väldigt kul som omväxling att ha sällskap. Jag tror också både Stefan och Lars uppskattade omväxlingen och rundan i den fina naturen.

Så för att summera veckan så blev det ännu en fin träningsvecka och det enda smolket var vaden som fortfarande inte är riktigt bra. Den blev antagligen ordentligt överansträngd i tisdags och det är tur att cyklingen är så skonsam mot vadmuskeln. Just muskler som cyklingen inte aktiverar (t ex nedre vadmusklen och höftböjaren) är muskler där jag får problem när jag sen springer så det gäller att springa ofta och lugnt för att hålla dom musklerna uppdaterade. I år gör jag int eom misstaget från ifjol då jag slutade helt med löpningen under flera månader utan nu ska jag se till att använda löppass som återhämtingspass även under tävlingssäsongen.

Denna veckan hinner jag med två intervallpass på TC samt förhoppningsvis ett kortare distanspass innan det är dags för en veckas utförsåkning och därmed träningsuppehåll. Jag hoppas vaden är OK tills dess så att jag kan få till en eller ett par löppass och inte säcka ihop totalt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var kommer man ner till Kalkbrottet. Plankar ni eller är del "lagligt"?

Martin Wenhov sa...

Det finns olika sätt att ta sig in i Kalkbrottet där det finns glipor i stängslet. Om det är "lagligt" eller ej vet jag inte men eftersom vi bara kör på "säkra" ställen på tider då inga arbetar där brukar det inte vara några problem. Några gånger har vi blivit tillsagda och då är det bara att lugnt cykla därifrån.