onsdag, januari 07, 2009

Summering av 2008 och målsättning för 2009

Nu så här efter nyår är det väl dags att försöka sig på en sammanställning av året som gått samt blicka fram mot säsongen som kommer och offentliggöra målen så att man har anledning att bryta ihop offentligt om det inte går som man tänkt...

Året som gick dominerades i början av perioden av att jag drogs mellan hopp och förtvivlan när den mystiska allergin satte sig i halsen och simulerade en halsinfektion under drygt 3 månader. Det gjorde att mycket av det jag hunnit bygga upp under den initiala vinterträningen försvann och det var bara att börja om på nytt när jag fick det positiva beskedet den 17:e april att det var allergi och inte en mystisk virusinfektion.

Jag hoppade över Billingeracet och första tävlingen 6 veckor efter nystarten blev istället ett tekniskt långlopp i Danmark den 1/6. Den tävlingen var riktigt tung både resultatmässigt och med mycket ryggsmärta redan efter 30 min. Andra tävlingen blev Lida Loop en vecka senare då jag medvetet tog det lugnt och kom in på en 9:e plats vilket var helt OK efter omständigheterna. Tredje tävlingen var Ränneslättstturen 3 veckor senare den 29/6 och då kändes det för första gången riktigt bra vilket resulterade i en 3:e plats och årets bästa resultat. En pallplats i Långloppscupen var också ett av årets mål som jag uppnådde tidigare än jag räknat med och detta var kanske årets höjdpunkt tävlingsmässigt.

Utvecklingskurvan fortsatte sedan inte lika brant utan övriga resultat var ungefär lika bra eller något bättre än Ränneslätt. Det andra målet jag hade inför 2008 var att komma upp i startgrupp 1, men det bommade jag med ca 1,5 minuter på Mörksuggejakten. Finnmarksturen hoppade jag över eftersom jag inte satsade på den totala långloppscupen och den låg lite tätt med andra tävlingar. På Bockstensturen gick jag på lite för hårt under mitten av loppet då jag kände mig stark och verkligen satsade på en pallplats. Det hårda tempot resulterade i kramper och en lättare väggning i slutet. Till slut kom jag 6:a i H40 och 4:a av svenskarna vilket innebar en 4:e plats på SM. Årets bästa lopp resultatmässigt kom i slutet av säsongen på MTB Marathon i Hilleröd, Danmark då jag slutade 8:a totalt. Detta loppet var det skitigaste jag varit med om och dessutom riktigt kallt. Det verkar som om jag presterar bättre ju sämre förhållandena är och det kan ju vara en sporre i framtiden när det är riktigt eländigt.

Tittar vi på hur mycket jag tränat och tävlat i år jämfört med föregående år ser tabellen ut så här:
2005: 303 timmar
2006: 354 timmar
2007: 432 timmar
2008: 418 timmar (varav ca 25 timmar var ”promenadtakt” under min krassliga period)
Trots den långa frånvaron var jag alltså inte så långt från 2007 års mängd och jag har nog snittat ca 10 tim/vecka under de perioder jag varit frisk och inför 2009 räknar jag därför med att dosen ska upp i en bit över 500 timmar.

För att kort summera säsongen så har resultaten varit mycket bra om man tar hänsyn till den långa sjukdomsperioden i början av säsongen och detta har verkligen gett mersmak inför 2009.

I år har jag förhoppningen om att få vara frisk och få se utvecklingskurvan fortsätta på ett bra sätt genom effektiv träning. Jag fokuserar främst på Långloppscupen och SM i långlopp. Därutöver kan det bli några andra långlopp och XC lopp, men det beror mycket på hur jag känner mig och hur loppen passar in i tiden. Jag med flera har gått över till Åstorps CK och det ska bli kul att få tävla för en klubb med flera duktiga åkare. Dessutom går både Stefan och Lars upp i H40 i år och det ska bli riktigt kul att få tampas med dom i samma klass. Vill det sig riktigt väl kanske vi är två stycken som får gå upp på pallen i någon av tävlingarna.

Vilka personliga tävlingsmål har jag då inför 2009?
1) Ta mig upp i startgrupp 1: Detta beror ju inte på vilka konkurrenter jag har eller hur jag kör i förhållande till dom utan bara i förhållande till totalsegraren i varje tävling (vilket brukar vara ganska konstant avseende fart/tid). Detta målet hoppas jag redan uppnå i första tävlingen i Skövde om jag genomför det loppet på ett bra sätt.
2) Mitt andra mål är att vinna någon tävling på riksnivå i H40, antingen i långlopp elller i XC. Detta kräver dels att jag har en bra dag och att flera av mina värsta konkurrenter inte har det. Målet är riktigt tufft men inte omöjligt.
3) Mitt tredje mål är att komma på pallen i den totala Långloppscupen i H40. Det kräver dels att jag har en hög och jämn nivå hela säsongen så att jag kan plocka bra med poäng i varje deltävling och dels att någon eller några av de värsta konkurrenterna missar på minst ett par tävlingar.
4) Det sista målet är att komma på pallen på SM. 4:a i fjol var bara nästan och jag ska helst ett steg längre up i år.

Men allt är ju inte tävlingsmål. Det absolut viktigaste målet för 2009 är att ha kul med kompisarna och må bra och gör jag det så spelar resultaten egentligen ingen roll. Så är det!

Inga kommentarer: