tisdag, september 06, 2011

Slutspurt

Under de senaste 10 veckorna har jag hunnit med en del cyklande och generellt sett får jag säga att det nog gått hyfsat bra. Och nu på slutet har det också blivit lite nytt på cykelfronten som funkar super. Men först lite racerapporter i kronologisk ordning:


Ränneslättsturen 3/7:
Målet som jag skrev tidigare var att inte gå ut för hårt utan istället satsa på att spara på krafterna. Den strategin funkade bra när jag tillsammans med Oskar satt med i stora klungor med dragvilligt folk i drygt halva loppet. Vi hämtade in Jerry och Stefan efter en tredjedel och efter ungefär halva loppet var vi även ifatt Benny Andersson som stuckit iväg relativt tidigt men som kört solo stor del av tiden.
I backarna upp mot skidstadion och depån stack Benny iväg och jag (som låg långt ner i klungan) tänkte att nu var det nog dags. Jag körde sen om i princip alla från klungan vi kört med i backarna innan och efter depån. Stefan lyckades dock bita sig fast och vi kunde sen dra tillsammans de sista 2 milen in i mål då jag som väntat förlorade mot honom i spurten. Resultatet blev en 6:e plats vilket inte låter så bra, men jag var bara drygt 3 minuter efter Rolf S som vann. Och känslan under loppet var bra hela tiden vilket gjorde det hela till en kul upplevelse. Första långloppet för året gav alltså mersmak.


Sportson Cup i Kristianstad 26/7:
Efter några veckors semester med ganska lite cyklande arrangerade CKC4 Sportson Cup på den roliga Bockeboda-banan utanför Kristianstad. Vi var ett litet gäng som körde och målet var att vara före Oskar och Jerry och se om det gick att hänga på Kristian Skoglund och Nico. Det förstnämnda gick bra medan Kristian och Nico stack ganska tidigt och var en bit före i mål. Trots allt ännu en tävling som var skoj att köra och med ett helt OK resultat.


DustCup 10/8:
En av årets bättre prestationer på en väldigt speciell bana som bestod av grus och gräs och en brant skidbacke där första delen var grus och den andra asfalt. Med sådan banprofil blev det mycket klungkörningar men jag satt med fint i en klunga bestående av bl a Jerry och Mike Young (tyvärr punkade Stefan tidigt). Jag drog mycket under hela loppet men sparade mig lite det sista varvet så att jag kunde gå loss i backen och sen dryga ut försprånget in i mål. Resultatet var en tredjeplats efter omöjlige Henrik Anderson och Keld.


HotCup 14/8:
Första helgtävlingen för mig i år i Danmark innebar 2 tim + varvet färdigt, dvs lite längre än vanligt och samtidigt första tävlingen med den nya 29ern. Jag valde att gå ut lite lugnare eftersom jag visste att det var längre än vanligt och detta var nog en bra strategi. Efter felkörningsstrul vid första varvningen blev det lite kalabalik och jag tappade några placeringar samtidigt som jag inte visste vem som låg framför och bakom. Keld och Lars Eghoff kom jag ifatt på andra varvet och när jag gick om svarade dom inte. Ut på sista varvet inser jag att Stefan (som hade strul i början och var bakom mig, men hade flyt i felkörningen) ligger framför mig tillsammans med Jerry och nu var det bara att öka. Stefan var rökt efter att ha gått på för hårt första timmen och släpper direkt och jag kan ta mig i mål på en fin andraplats efter Mike.


Snapphaneturen 21/8:
Jag hade sett fram emot denna tävlingen med lite skräckblandad förtjusning eftersom den dels är väldigt skoj att köra med all fin singletrack men samtidigt är den oerhört jobbig med alla backar och sin längd. Med de fina resultaten veckorna innan hade jag hyfsat höga förhoppningar. För att göra en lång resa kort så körde jag med Nico hela loppet och hade fram till ca halvtimmen kvar fina ben och en cykel som gick som en dröm i de snabba tekniska partierna. Tyvärr kom då krampen och den sista biten in i mål var en enda kamp för att hålla den borta. Dessutom tappade jag då Nico och blev dessutom omkörd av både Jens Larner och trean i H40 och krampen kostade mig därför en pallplats. Synd eftersom orken faktiskt fanns där. Att jag sen var 13 min efter Rolf som vann och 11 minuter efter Mikael Carlsson som kom tvåa känns ännu värre för även med ett perfekt lopp hade jag varit långt efter. Som tröst är dom nu troligtvis dom två bästa långloppscyklisterna i H40-klassen där Mikael Carlsson vann SM i helgen och Rolf vunnit de flesta av de långlopp han ställt upp i efter hans skada i våras. Dom är ruskigt starka bägge två!


DustCup 24/8:
Med sega ben efter Snapphaneturen var det utan större förväntningar på bra resultat jag ställde upp på den kanske roligaste banan i den danska MTB-kalendern i det som dom kallar ”Den danske Schweiz.” Tyvärr river jag sönder bakdäck och slang på något vasst redan under uppvärmningsvarvet men har en fantastisk tur att Jacob från T-Bikes är där med cykel men inte för att cykla vilket innebär att jag kan låna hans kompletta hjul och därmed ställa upp. Efter en strulig start i uppförsbacke kommer jag iväg dåligt och känner direkt att jag inte har tävlingsfart i benen. Jag biter dock i och jagar Jerry hela loppet fram till att han tappar skon(!) när han slår i en rot på sista varvet. När jag sen ska ladda i en kort uppförsbacke i slutet för att gå om dom två som var med i min grupp tappar jag bakhjulet som kilar fast sig. Jag strular med det men får inte ordning på det och tappar flera minuter. Inte för att det gjorde så väldigt mycket eftersom min placering ändå inte var något att bry sig om, men jag hade nog varit Stefan hack i häl i mål om det inte detta hade hänt.


HotCup 3/9:
Avslutningstävlingen i HotCup kördes uppe i Tisvilde i fint väder på en bana som jag tycker är både kul och omväxlande. Tyvärr var väl bara benen OK idag men det räckte ändå till en tredjeplats i H40. Jag kände mig inte helt komfortabel i starttempot utan hade för lite marginal till mjölksyran då vi var ett stort gäng på över 10 pers som körde tillsammans. I det gänget fanns hela toppen i H40 med Keld, Lars, Bogi, Stefan och Mike samt Jerry, Oskar och Nico. Då det som vanligt kördes lite ojämnt försökte jag ta mitt eget tempo hela tiden och räknade med att det skulle bli ett långt lopp på en bra bit över de 2 timmar som gällde innan sista passering. Med riktigt bra timing lyckas jag, Jerry och Oskar passera varvningen med bara 15 sekunder tillgodo innan 2 timmarsgränsen och då ser jag att både Nico och Stefan har hoppat av. Dom hade laddat på sista varvet som om det vore det målgång efter och tyckte att det fick räcka. Efter ett tag kommer vi i fatt Mike som är helt slut och jag inser då att jag troligtvis ligger 3:a och inte har någon bakom mig. Sista varvet tar jag det väldigt lugnt och rullar bara runt. Sen efter prisutdelningen (med sedvanlig vinflaska) kom en riktigt fin bonus då jag i utlottningen vann ett par Oakley Jawbone glasögon till ett värde av nästan 2500 kr. Helt klart en bra avslutning på cupen!


Nu är det bara någon enstaka MTB-/lvg-tävling kvar innan CX-säsongen drar igång på allvar och det ska bli kul!


Till sist bilder på mina nya kompisar som nu ersatt min gamla tävlings-MTB och min racer. Jag är supernöjd med bägge två och det märks verkligen en positiv skillnad jämfört med de gamla cyklarna.









9 kommentarer:

Christian sa...

Jäkligt schyssta cyklar !!

Peter sa...

Hej,

Jag heter Peter Karlsson och är en av deltagarna i Team Rynkeby Stockholm (ett av 17 lag från Sverige och Danmark) som cyklar till Paris i sommar och nu under våren samlar in pengar till Barncancerfonden.

Alla deltagare har själva bidragit med 15 000 kronor för att alla pengar vi samlar in verkligen ska gå till Barncancerfonden.

Hjälp oss gärna genom att berätta om oss på din blogg, och länka gärna till vår insamling som finns på: www.barncancerfonden.se/10956

Länka gärna även till vår Facebook-sida:
www.facebook.com/TeamRynkebyStockholm2012

och blogg:
www.team-rynkeby.se/Blog.aspx?ID=3687

Läs gärna mer om oss här (pdf)
http://extranet.team-rynkeby.se/media/files/Team%20Rynkeby%20-%20PR-presentation_14536.pdf

och på www.team-rynkeby.se

Kort fakta om Team Rynkeby:
Team Rynkeby är ett nordiskt välgörenhetsinitiativ som syftar till att samla in pengar till Barncancerfonden i Sverige och Børnecancerfonden i Danmark. 2011 samlade Team Rynkeby in 13 Mkr i kampen mot barncancer.
Varje sommar i juli cyklar 600 personer från Danmark och Sverige för att stödja barn med cancer och deras familjer. Under året deltar cyklister i olika team för att samla in sponsorpengar och arrangera olika events. Under året tränar även de olika teamen tillsammans som förberedelse inför cykelloppet till Paris.
Deltagarna i Team Rynkeby Sverige är motionscyklister, kvinnor och män, i alla åldrar med vitt skilda yrken, utbildningar och bakgrund. Deltagarnas olikheter och deras geografiska spridning i Danmark och Sverige gör det lättare för Team Rynkeby att sprida budskapet om insamlingen för barn med cancer och deras familjer.

Tack för att du hjälper oss i kampen mot barncancer!

Hör gärna av dig ifall du har några frågor eller undrar över något annat.

Med vänliga hälsningar
Peter Karlsson
radio-peter@bredband.net

Anonym sa...

Jag gillar att läsa och jag föreställer mig denna webbplats fick några riktigt bra grejer på den!

Anonym sa...

Hej!

Var kan man hitta mer info om xc-tävlingar i Danmark?
Har letat på nätet men hittar ej.

Mvh
Erik

Anonym sa...

look at DyGWTXYh [URL=http://www.cheapdesigner--handbags.weebly.com/]replica bags[/URL] to take huge discount LhLLklMm [URL=http://www.cheapdesigner--handbags.weebly.com/ ] http://www.cheapdesigner--handbags.weebly.com/ [/URL]

Anonym sa...

Sac Louis VuittonLouis Vuitton sac à main Louis Vuitton soldes Louis Vuitton sac

Anonym sa...

[url=http://hhdr.net/forum.php?mod=viewthread&tid=2236107]louis vuitton online sale[/url] increase profits with these equipments? can do for you you do:


[url=http://www.sr-nz.com/bbs/viewthread.php?tid=390626&extra=]hermes outlet uk[/url] notebook computer?


[url=http://zhangdongliang.com.cn/home/space.php?uid=161378&do=blog&id=730820]cheap birkin bag for sale[/url] please note: we're not attributed with the yank services Deckers sports consortium as well as have on sell their products. when compared to associated with during-twine stores, we all have on dispose of of which are usually in china based websites. make sure to put on exchangeable today's products and solutions using Deckers "UGG projects" make.

Anonym sa...

[url=http://www.bagsml.com/]handbag chanel[/url] 8. impotence healthy "Christina like" purse.


[url=http://www.bagsmik.com/]chanel handbag[/url] Louis vuitton public internet site


in just obtain tend to be first track record player, I had to become stansted band i like a virgin mobile shedding off kids. I partial due to the fact I used to get results for their keep track of labeled, however their music is perfectly remarkable. men or women sometimes compare the crooks to the astounding completely new but rather we manchester band open for a category of their own.

[url=http://www.bagsmik.com/]www.bagsmik.com[/url]

Related articles:

[url=http://wybfarmhk.com/forum.php?mod=viewthread&tid=1729792]womens clothes hlt628fdy
[/url]
[url=http://allstartv.pptv.com/home.php?mod=space&uid=15406&do=blog&id=132667]fashion looks pjw446dpw
[/url]
[url=http://www.twwnet.cn/bbs/viewthread.php?tid=675100&extra=]fashion jobs nyc suc286nqc
[/url]
[url=http://youxi.99you.com/my/space.php?uid=2139&do=blog&id=80808]fashionable baby clothes qnm454rtv
[/url]
[url=http://sns.yhshare.net/space.php?uid=6808&do=blog&id=94847]high fashion uuj681mmv
[/url]

Unknown sa...

This is wonderful. I am not quite much with the internet, but I believe that what I just read is some good material. Thanks for writing such wonderful article. God bless. CBD Oils