tisdag, november 11, 2008

Seger i första deltävlingen i danska Craft X-Duathlon cupen!

I lördags kördes den första deltävlingen i Craft cupen som är en vintercup i cross duathlon, dvs en kombination av terränglöpning och MTB. Det är en tävlingsform som är kul och omväxlande och passar perfekt som avbrott i den ibland lite trista vinterträningen. Något att se fram emot!

Det var meningen att vi skulle bli 3 st som körde men tyvärr fick Lars lämna återbud p g a en sjuk familj och det blev bara jag och Christian som gav oss iväg. Tävlingen gick uppe i Helsingör i riktigt fint höstväder och banan var teknisk och lagom lerig. I normala fall körs en lång (3+10+3+10+3 km) och en kort bana men i lördags fanns det bara en variant att välja på: 3 km löp + 15 km MTB + 3 km löp. Lite i kortaste laget för mig som är lite seg i starten.

Trots sega löpben så höll jag mig kring en 10:e plats efter första löpningen och kunde sen gasa på ordentligt på den riktigt roliga MTB-banan på 5 km som vi körde 3 varv på. Jag plockade snabbt några placeringar innan det blev tomt framåt. Redan på andra varvet blev det varvningar som i vissa fall var lite stökiga att passera när det var tight singletrack. Strax innan växlingen till sista löpningen kom jag ifatt Christian och vi gick ut samtidigt. Med riktigt sega ben flög han bara förbi mig och jag tittade oroligt bakåt. Dock så höll jag undan och lyckades komma in på en sammanlagd 6:e plats, placeringen bakom Christian och ca 4 min bakom totalsegraren. Det visade sig också räcka till en seger i veteranklassen och jag lyckades hålla de senaste årens segrare bakom mig i ett riktigt hyggligt startfält.

Med bara totalt 12 löppass i benen de senaste 9 månaderna är jag rejält otränad och med lite bättre träning framöver och mer tryck i benen på löpningen har jag förhoppningen om att kunna försvara förstaplatsen i cupen i nästa tävling som går den 7/12.

Nu närmast väntar det årets sista långlopp i MTB på söndag: 77 km grusvägsrally i trakterna kring Hilleröd i Danmark.

Mer info om Craft cupen: http://www.mtbduathlon.dk/
Resultat från tävlingen i Helsingör finns här: http://javapusher.com/katana/event.ctrl?cmd=result&event=1763042834
Starten går:
Cykling i fin höstskog:
Ut på sista löpningen tillsammans med Christian:

Inga kommentarer: