onsdag, oktober 27, 2010

Bockaracet och första CX-tävlingen för säsongen

Bockaracet den 10/10 var en kul men jobbig tävling på en perfekt och väldigt teknisk bana. Kroppen kändes bra och jag såg fram emot att köra den sista MTB-tävlingen för säsongen då jag och Jerry åkte upp. Innan loppet hade jag räknat med att Kristian Skoglund skulle bli den tuffaste motståndaren i min klass i och med hans fina teknik och faktumet att han verkade vara i riktigt bra form på SM där han länge ledde. Väl på plats i Kristianstad såg jag dock att Peter Carlsson hade efteranmält sig och då blev motståndet med en gång betydligt tuffare.

När starten gick kom jag iväg bra och mina pigga ben gjorde att jag kunde ta ledningen i fältet in i första stigen. Ledningen lyckades jag sen hålla nästan hela första varvet innan Benny i H50 passerade mig. Strax efter varvningen passerade också Peter mig och fick direkt en lucka in i det första tekniska partiet som under andra och tredje varvet var mer eller mindre konstant mellan 5 och 15 sekunder. Det jag tappade där det var som mest tekniskt tog jag igen på de snabbare partierna och vid ett par tillfällen var jag nästan ikapp. Bakom mig jagade Kristian och såg till att jag inte fick en lugn stund på hela loppet. Väl i mål efter tre varv och ca 45 minuter var jag 10 sekunder bakom Peter och 20 före Kristian, dvs 2a i H40, ett resultat som jag får vara nöjd med. Peter är trots allt dubbel SM-mästare i H40 i år och även om han inte hade en av sina bästa dagar så är han alltid riktigt vass. Och att slå Kristian är alltid en merit. Benny var den snabbaste veteranen idag och klart före oss ungdomra i H40-klassen...




Helgen efter, den 16/10, åkte jag, Jerry och Patrik till danska Amager för den första crosstävlingen för säsongen i den danska CX-cupen. Tråkigare bana och lopp får man leta efter och med facit i hand skulle jag stannat hemma. Veckan innan hade jag varit på tjänsteresa i Ryssland och jag vet inte hur det eventuellt påverkade resultatet, men fort gick det i alla fall inte på tävlingen. Banan låg längs stranden och bestod av en blandning av sand, grästuvor, grusstig och lite asfalt. Mitt på grusstigen hade man lagt ut några tunna stockar som man fick hoppa över med cykeln. Feg som man är och rädd om hjulen så gjorde jag inga ”bunny hopp” över stockarna utan saktade in vid varje passage, vilket kostade en del tid. Tid kostade det också att ligga ensam de första tre varven (av 9) då jag tidigt hamnade i ingenmansland mellan Patriks grupp framför och Jerrys grupp bakom. Och ytterligare några sekunder kostade det när jag fick stanna för dels en häst och dels ett antal lösa getter som sprang omkring på banan. Efter dom incidenterna var det precis som om luften gick ur mig och i princip hela Jerrys gäng körde om. I mål var jag en dryg minut efter Patrik och en halvminut efter Jerry. Kroppen kändes ändå OK så det var nog mest en kombination av bana som inte passade mig alls + att motivationen inte fanns där helt enkelt. Träningarna före och efter har visat att farten finns där så längre fram ska nog farten bli bättre…





Inga kommentarer: