måndag, maj 05, 2008

29 timmar på två veckor

Så här mycket har jag aldrig tränat i hela mitt liv. 15 timmar förr-förra veckan och 14 timmar i förra efter en långrunda i lördags på MTB med Stefan och Stefan (återigen under 4 timmar på Sjöbo-rundan) och ett lugnt distanspass med spurter tillsammans med Lars på söndagen. En gång tidigare (september 2007) fick jag in en vecka med 15 timmar, men annars har ju tiden legat kring 10 timmar på bra veckor.

Resultatet av detta är att jag nu är ganska seg i benen när det börjar gå undan och syran kommer ganska lätt. Dock känner jag mig väldigt pigg och vill träna hur mycket som helst så det känns precis som det ska göra. Men nu får jag dra ner långpassen till ett i veckan och istället fokusera på intervaller (lokalt syreupptag) och styrka så jag får upp farten i benen och klarar av arbetstopparna bättre. Uthålligheten är det inget större fel på och då är det bättre med kortare och effektivare pass.

Idag måndag blir det vila och sen är planen iveckan två styrkepass och två intervallpass, alla på cykel, innan det är dags för ett intensivt distanspass i tävlingstempo på lördag.

Sen har jag bestämt mig för att inte köra Billingeracet eftersom jag är för långt från formen ännu och bara får en månad att komma iform efter det långa uppehållet. Det blir istället Lida som blir det första seriösa testet i år.

Inga kommentarer: