tisdag, januari 08, 2008

Laktattest!

Jag bävade lite inför fystestet som jag och Magnus hade bokat hos Christian Delfin på FitForFight i Löddeköpinge. Jag hade lite koll på vad det handlade om och visste egentligen bara att det skulle bli väldigt jobbigt och jag skulle bli tappade på blod vid flera tillfällen. De senaste tillfällena jag hade blivit av med blod hade jag blivit yr och tänkte att en sådan mes kunde jag ju inte vara denna gången...

Vi skulle göra laktattest (mjölksyretest) och ev ett syreupptagningstest, men tyvärr hade Christian inte fått ordning på maskinen och det blev bara laktat vi körde.

Efter lite instruktioner så började jag trampa och värma upp. Jag skulle köra 10 min uppvärming följt av 4 min på varje effektnivå från 150W tills jag inte orkade mer. Mellan varje intervall skulle blodprov tas och det visade sig inte vara några problem alls eftersom mängden blod som togs i princip var försumbar. Upp till 300W kändes allting bra och det var inte direkt ansträngande, men sen började de bli jobbigt. Det var OK upp till 390W men de sista 2 minuterna på den effekten var en riktig plåga. Magnus och Christian var övertygade om att jag inte skulle orka men jag tänkte inte ge mig så länge benen bar mig. Det gick vägen och Christian mätte upp det näst högsta värdet av mjölksyra han någonsin gjort på 16,1 mmol/l. Jag kom inte upp i 176 slag som jag angett som min maxpuls utan den slutade på 173. Siffrorna visar också att min tröskeleffekt ligger på 310W vid ca 156 slag eller strax under 90 % av max. Jag har ju kört en DustCup med 167 slag i snitt, vilket motsvarar ca 95%, så nog bör det finnas ytterligare lite puls att ta av om förhållandena är rätta, dvs det är varmt och tävling och jag behåller därför 176 slag som maxpuls ett tag till.

Sen kan man alltid diskutera vilka pulszoner som är riktiga och var den lägre tröskeln finns och där finns det ju många olika teorier eller sätt att mäta det på. Jag tycker nog att Christians uträknade pulszoner ligger lite högre än vad dom borde göra, så jag har därför räknat om dom lite efter samtal med Magnus och hans diskussioner med Fredrik Ericsson (hans tränare). Så här ser dom ut nu (% i förhållande till maxpuls för att ha något att referera till):

Pulszon 1: <60%
Pulszon 2: 61-75%
Pulszon 3: 76-84%
Pulszon 4: 85-90%
Pulszon 5: >90%

För övrigt har jag väl kanske inte lärt mig så mycket mer utan nu gäller det att träna på bra så att värdena kan förbättras till i början av maj precis innan tävlingssäsongen drar igåg på allvar och då vi planerar att köra ett uppföljningstest.

Här kommer hela sammanställningen på testet:

Inga kommentarer: