måndag, augusti 31, 2009

Racerapport Finnmarksturen: Jag gjorde mitt bästa!

Hade någon sagt till mig före loppet att jag skulle bli trea efter att ha förlorat en spurtuppgörelse skulle jag varit klart missnöjd. Men, med tanke på hur jag genomförde loppet så måste jag nu vara nöjd med just detta för jag hade helt enkelt inte mer att ge och hade nog inte presterat bättre med ett annat upplägg. Loppet är nog faktiskt ett av dom allra bästa långlopp jag kört!

Strax efter starten lyckades jag hänga med en lagom snabb grupp relativt tidigt som innehöll bl a Christian Månsson och Patrik Paulsson. Taktiken var annars att försäka hänga på Janne Jacobsson men han var alldeles för snabb i början så det gick helt enkelt inte. Vår grupp kommer sen ifatt Erik Vrang i H40 och gruppen är då ca 10 man stor. Jag är inte den flitigaste när det gäller förningar utan har inte så mycket extra kräm i benen och tänker att det är lång väg och att kroppen måste hålla hela vägen. I de tekniska partierna går det jättebra och helt plötsligt strax innan bergspriset vid Skattlöseberg efter ca halva sträckan är vi bara 4-5 pers kvar i gruppen inkl Erik, som jag absolut inte vill släppa. Patrik jagar dock ifatt igen och är en av dom som hjälper till med dragjobbet. Jag får hela tiden rapporter genom Eriks langare om avståndet fram till Janne J och förstår tidigt att om det inte händer honom något så håller han undan idag och jag får fokusera på andraplatsen.

Vi kommer ifatt 2-3 pers och efter Ljungåsen vid ca 70 km är vi återigen knappt 9-10 man. Många släpper dock i backarna efter Grängesberg men Erik som hela tiden sett stark ut och som tagit många förningar är en av 5 i gruppen som är kvar den sista milen. Jag misstänker att det blir en spurtuppgörelse och funderar på hur jag ska kunna ta honom. Han släpper inte en meter uppför den sista backen i Ludvika och inte heller i utförskörningen som följer. Ut på asfalten i motvinden tar jag det väldigt lugnt istället för att täta luckan till trion med Patrik som ligger precis framför och jag försöker återhämta mig så mycket som möjligt inför spurten. På den sista kilometern gasar jag vad jag kan men blir inte av med Erik utan stumnar istället och när vi kommer in på upploppet har jag inte ben att svara Eriks attack när han kör om mig 50 meter före mål.

Med facit i hand skulle jag kanske provat något annat de sista två kilometerna men jag känner ändå att Erik var den starkare av oss och skulle nog tagit mig vad jag än hade gjort. Han såg hur stark som helst ut i backarna och tog fler förningar än vad jag gjorde under hela tiden vi körde tillsammans. Jag känner också att jag lade upp loppet optimalt för mig, kom med i rätt grupp, tog bara så många förningar som jag klarade av och disponerade krafterna och distansen bra. Jag gjorde helt enkelt mitt bästa!

Nu tappade jag 15 poäng på Janne och om han gör ett normalt lopp i Varberg nästa helg tar han också hem cupen eftersom jag troligtvis måste plocka 7 poäng på honom när vi räknat bort våra sämsta resultat. Vinner han cupen är det dock ingen diskussion eftersom han normalt är ett snäpp bättre än vad jag är. Det viktigaste i Varberg blir inte att slå Janne utan att ha kul och fightas med bl a Rolf Svensson och Erik på Bockstensturen och försöka göra ett lika bra lopp som i lördags. Banan på Bockstensturen är klart trevligare än Finnmarksturen med betydligt mindre andel ändlösa grusvägar. Dessutom är det nog inte alls så lerigt som det var på vissa partier utan mer snabb singletrack som är mycket roligare.





6 kommentarer:

Janne.J sa...

Som jag sa Martin så stannar jag hemma och laddar inför SM. så grattis redan nu till cupsegern o lycka till på bockstensturen.

Martin Wenhov sa...

Ja du da det men jag förstod inte om du verkligen hade bestämt dig att inte åka eller om det mest var en tanke. Det känns lite konstigt att vinna på detta sättet men jag förstår att du gärna sparar en lång resa och satsar på SM istället. Jag gör tvärtom och hoppar SM pga den långa resan och kör finalen i danska Dust Cup den 12:e istället. Lycka till på SM! Kör du som du brukar så tar du alla (inkl Ulf J).

Janne.J sa...

Huva ulf ja.Han knäckte mig big time på xc-sm.Kommer han så får jag verkligen nått att bita i.

Anonym sa...

Strålande race rapport!
Grattis till ännu en pallplats, ett bra disponerat lopp och till ett perfekt leende på pallen.

/Katarina

Erik Vrang sa...

Trevlig racerapport Martin, kul att du delar med dig av dina race! Jag kände mig stark i helgen och visste att vi skulle slåss om 2:a och 3:e platsen in till slutet! Hade en del kvar att svara med när du körde på sista stigen, och tydligen lite kvar på upploppet! Vi ses i Varberg och hoppas på ett bra race!

Anonym sa...

Hejsan! Jag heter Dan Och brukar läsa din blogg då och då. Den är riktigt rolig att läsa! Jag undrar bara varifrån bilderna kommer från bla Finnmarksturen? Kan man köpa tävlingsbilderna av någon firma?
mvh Dan